Marketing mix – czyli na czym polega zasada 4P?

Marketing mix czy tzw. kompozycja marketingowa, stanowi dużą grupę nawzajem ze sobą związanych aspektów (postępowań, mechanizmów, form oraz technologii), stosowanych w przedsiębiorstwie oraz tworzących razem połączonych systemów działania na otoczenie rynkowe przedsiębiorstwa (klientów, konkurentów).

Marketing mix – co warto wiedzieć?

Marketing to od paru dekad niezwykle prężnie rozwijająca się branża nauki. Na jego przykładzie widać zdecydowanie dynamikę między grupą naukowych czynności twórczych a praktyką. Wpływ tej ostatniej jest tutaj szczególnie istotny – nierzadko inwestorzy oraz eksperci od reklamy przyczyniają się do uzupełnienia głębokiej powłoki marketingu. Nowe strategie promocyjne – jak na przykład ambient marketing – urodziły się uprzednio w głowach kreatywnych ludzi, natomiast później zostały oficjalnie określone oraz przedstawione do kanonu, dzięki czemu stanowią obecnie motywację dla milionów. Taki oczywiście jest marketing mix.

Trzy pewne koncepcje marketing MIX

Marketing MIX jest kompozycją marketingową, w skład której wchodzi parę idei. Do szczególnie popularnych kwalifikują się receptury 4P, 7P oraz 4C. Rodzaje teoretyczne umożliwiają odpowiednie oraz bardziej skuteczne planowanie postępowań marketingowych i stanowią charakterystyczną zasadę postępowania, jaka pozwoli na rozmieszczenie oraz usystematyzowanie wykonywanych postępowań marketingowych.

Czym jest zasada 4P?

Marketing mix 4P to najstarsza, standardowa koncepcja. Jej założenia zostały przygotowane poprzez McCarthy’ego. Pod 4P kryją się produkt, cena, dystrybucja i promocja. Jako produkt w formule 4P należy rozumieć nie jedynie zagwarantowanie doskonałej klasy. Dla kupujących liczy się przede wszystkim to, czy konkretny artykuł zaspokaja ich potrzeby. Firma musi zatem zadbać o właściwe pudełko, markę, wybór, a również o usługi pozakupowe, takie jak pomoc techniczna, lub reklamacje. Następny składnik strategii to cena. Nie idzie wcale o to, aby była jak najmniejsza.

Wyznaczając stopień opłat, bierze się pod uwagę strategię cenową, wymogi płatności, upusty oraz uwzględnia wydatek wszelkich innych elementów marketingu mix. Dystrybucja to nic innego, jak kanały, za pośrednictwem których artykuł dochodzi do ewentualnych nabywców. Chodzi zarówno o lokalizację magazynów, jak i o umieszczenie artykułów na półce. Promocja stanowi formę łączności z sektorem. Obejmuje funkcjonowania oraz środki, za pomocą których przedsiębiorstwo dostarcza dane dotyczące artykułu czy firmy, realizuje potrzeby klientów oraz nadaje popytowi dany kierunek.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *