Instrumenty marketingu – jakie wyróżniamy?

Marketing to obszar postępowań, bez jakiego w zasadzie nie można skutecznie sprzedawać produktów oraz oferować usług. To funkcjonowania promocyjne oraz PR-owe są ważne dla uzyskania przewagi konkurencyjnej oraz uzyskiwania lojalności klientów. I chociaż samo pojęcie jest niezwykle szerokie oraz obejmuje mnóstwo rozmaitego rodzaju postępowań, zawsze opiera się na tych samych fundamentach, więc tzw. instrumentach marketingu. Czym one naprawdę są i jakie wyróżniamy instrumenty marketingu?

Główne instrumenty marketingowe

Idea marketingu mix 4P zaistniała już przeszło 60 lat temu i ustanawia, iż marketing składa się z czterech głównych fragmentów. Są nimi:

  • produkt (Product),
  • cena (Price),
  • promocja (Promotion),
  • dystrybucja (Place).

Marketing można zatem w największym ułatwieniu określić jako ulokowanie dobrego artykułu w odpowiednim miejscu, za odpowiednią cenę oraz w odpowiednim momencie. Na pierwszy rzut oka wydaje się to całkowicie nieskomplikowanie. W istocie potrzeba mnóstwo ciężkiej pracy, by ową łatwą formułę zmienić w sukces, natomiast zatem dobrze wykorzystać konkretne instrumenty marketingu.

Co warto wiedzieć o instrumentach marketingu?

Przedsiębiorstwo może działać na trzech głównych płaszczyznach którymi są: orientacja przemysłowa, orientacja sprzedażowa i orientacja marketingowa. Orientacja przemysłowa miała miejsce w czasach, kiedy umiejętności produkcyjne były przejawem rozwoju spółki oraz jej pozycji na rynku. Orientacja sprzedażowa ma związek ze skupianiem się spółki na sprzedaży tego, co zostało poprzez nią wykształcone. Za podstawę orientacji wyznaczonej na sprzedaż uznaje się rozwój działu sprzedaży, szkolenie przedstawicieli handlowych, ale również wykorzystywanie technologii reklamy w celu wzmocnienia sprzedaży.

Gwarantem powodzenia każdego przedsiębiorstwa, spółki, firm (niezależnie od typu oferowanego artykułu) jest określenie celu oraz odnalezienie swego, ciekawego, jedynego oraz wyróżniającego miejsca na rynku. Znalezienie tego celu trwać może często także parę lat, niemniej jednak lepiej mieć strategię funkcjonowania, aniżeli funkcjonować po omacku. Należałoby przy tym pamiętać, iż rynek nie znosi próżni.

Strona internetowa

To rzeczywiście podstawa dzisiejszych postępowań e-marketingu. Należy pamiętać o określonym podziale mediów marketingowych na własne oraz nabyte. Jedynie we własnych mediach, takich jak strony www, mamy całkowitą kontrolę nad umieszczanymi treściami i kontrolę nad wszelkimi elementami technologicznymi, nie mówiąc o analityce na wyciągnięcie ręki, dzięki darmowemu Google Analytics (do oceny ruchu na stronie internetowej). O ile dbamy o te elementy, możemy mieć gwarancję, iż treści te nie znikną z dnia na dzień, czego nie zapewnia nam YouTube, Facebook, lub pozostałe serwisy, z jakich tak entuzjastycznie korzystamy.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *